Top 10 meest gestelde vragen (FAQ)
Onderstaand vindt u meer informatie over de meest gestelde vragen die wij binnen krijgen.
1. Hoe meet ik het glas op?
Glas moet ruimte hebben om te kunnen werken. Als het glas te strak in de sponning is gemonteerd, is het risico op ruitbreuk groot. Daarom is er rondom het raam ca. 3-5 mm omtrekspeling noodzakelijk. Bij het opnemen van de maten is het daarom het beste om eerst de strakke sponningmaten op te meten en daar vervolgens zowel van de breedte als hoogte 6-10 mm af te trekken. Deze glasmaat kunt u dan bij uw bestelling invoeren. Let op dat u de glasmaat in millimeters (mm) opgeeft!
Meer informatie vindt u in de inmeet- en montagehandleiding.
2. Wat is een sponningsmaat?
De sponningmaat is de binnenmaat van het kozijn waar het glas inkomt. De glasmaat is dus de sponningmaat - speling.
3. Wat wordt er bedoeld met de spouwbreedte?
Isolerende beglazing of dubbel glas bestaat uit 2 ruiten met daartussen een spouw gevuld met droge lucht of gas. Bij isolatieglas is de spouw dus de afstand in mm tussen binnen- en buitenruit. De totale dikte van het glaspakket is de dikte van de binnenruit + de spouw + de dikte van de buitenruit. De isolatiewaarde neemt toe bij een bredere spouw.
Meer weten over de spouwbreedte? Dan gaat u naar de algemene informatie over isolerende beglazing.
4. Wat is de levertijd van mijn bestelling?
De levertijd is afhankelijk van hetgeen je besteld hebt. Afhankelijk van de voorraad en de routes die gereden worden kan de levertijd een paar dagen eerder of later uitvallen. Om de transportkosten zo laag mogelijk te houden proberen we leveringen in de 'uithoeken' van ons land zoveel mogelijk te combineren.
We gaan er vanuit dat je de order met zorg hebt samengesteld en dat deze goed gecontroleerd is. Mochten er eventuele wijzigingen plaats moeten vinden, kun je dit kosteloos wijzigen binnen 24 uur. Na 24 uur worden er kosten in rekening gebracht. Houd er rekening mee dat de leverdatum afhankelijk is van de transportroutes die wij hanteren. De transportroutes kun je hieronder vinden. Woon je op een locatie waar het leveren met een vrachtwagen met oplegger onmogelijk is, dien je dit van te voren aan te geven.
Glas Orders worden altijd op de begane grond gelost. De glas orders en orders met grote ruiten worden geleverd op een glasbok. De glasbok dien jij zelf binnen 4 weken leeg te maken en af te melden. Mocht je de glasbok niet afmelden, dan wordt er 2,50,- per dag in rekening gebracht. Heb je ‘grote ruiten’ besteld (> 1,5 m2) dan dient er iemand thuis te zijn om te helpen bij het lossen. Een ruit van 1,5 m2 weegt al snel 35 kg en is daardoor niet alleen te tillen. Voor kleinere ruiten hoef je niet thuis te zijn. In dat geval kun je een paar latjes klaar leggen en een briefje ophangen op de plek waar je het glas gelost wilt hebben. Controleer de glas order altijd op eventuele fabricagefouten.
De bovenstaande levertijden zijn echter indicaties, de daadwerkelijke levertijden kunnen hiervan afwijken.
Voor meer informatie over de levertijd en leveringsvoorwaarden gaat u naar pagina Levering en Levertijd.
5. Wat zijn de bezorgkosten?
Omdat glas door onze eigen gespecialiseerde glas bezorgdienst bezorgd wordt rekenen wij aparte verzendkosten voor bestellingen waar glas en glastoebehoren gecombineerd worden. Glasbenodigdheden worden door een pakketdienst geleverd.
Waddeneilanden: wij leveren de bestelling op de wal bij een transporteur die bekend is op het waddeneiland, de transportkosten vanaf de wal krijg je door van de vervoerder die de bestelling bezorgd op het eiland waar je woont. Indien het vereist is dat het glas i.v.m. transport verpakt wordt krijg je van Glasdiscount losstaand een prijs voor de transportverpakking/kist.